Ronquières - Logo

01.02.03
augustus 25

ETIENNE DE CRÉCY

02/08

ETIENNE DE CRÉCY

Van punkbassist tot geluidstechnicus in Parijs en vervolgens schepper van enkele van de meest sublieme housemelodieën van de afgelopen dertig jaar: Étienne de Crécy is een artiest in voortdurende beweging.
 

Étienne de Crécy is ongetwijfeld het meest bekend van zijn klassieke album Super Discount, dat alles belichaamde wat chique, soulvol en vernieuwend was aan de opkomende Franse Touch toen het in 1997 werd uitgebracht. Maar de wortels van Étienne de Crécy gaan veel verder terug dan Super Discount en hij brengt nog steeds fantastische muziek uit, waardoor hij een van de weinige French Touch legendes is die in 2023 nog steeds toert, produceert en innoveert.
 

Na bas te hebben gespeeld in een punkband “die nooit echt heeft bestaan”, kwamen Étienne de Crécy's eerste stappen in de muziek in de vroege jaren 90 toen hij een baan kreeg als geluidstechnicus in de legendarische +XXX studio in Parijs. Daar ontmoette hij Philippe Zdar, tussen het koffiedrinken en andere taken door. Samen vormden ze het duo Motorbass, geïnspireerd door de ontluikende Parijse rave-scene.
 

Na internationale belangstelling te hebben gewekt met hun eerste EP (in 1993), bracht het duo drie jaar later hun debuutalbum Pansoul uit, dat zeer werd geprezen om zijn zeer Franse, zachte en oneindig elegante benadering van Chicago house. Het werd een van de eerste Franse housealbums die aandacht trok buiten de Franse grenzen.
 

Vandaag de dag herinnert Étienne de Crécy zich Pansoul om zijn muzikale vrijheid: “We voelden ons helemaal vrij,” legt hij uit. “In die tijd waren de regels nog niet zo strikt in elektronische muziek. Philippe Zdar had het idee: 'In plaats van een single of een dubbele single, maken we een album. En dat was in die tijd een heel nieuw idee: een housealbum maken.
 

Super Discount, het solo- maar samenwerkingsproject van Étienne de Crécy, was een kritisch en commercieel succes toen het eerste deel uitkwam in 1997. Het toonde een golf van opkomend talent, waaronder Air (wiens allereerste nummer, Modulor Mix in 1995, werd gemixt en geproduceerd door Étienne de Crécy) en Alex Gopher.
 

Na de release van Daft Punk's Homework laat Super Discount zien dat er iets heel bijzonders op komst is in Frankrijk; de mix van deep house, jazz, hiphop en reggae op de plaat wijst op een caleidoscopisch talent. “Ik ben echt trots op Super Discount,” zegt Étienne de Crécy. “En ik denk dat het misschien wel de verscheidenheid van dit album is die de French Touch vertegenwoordigt. Want de French Touch is niet echt een geluid. Als je naar Air en Daft Punk luistert, zeiden mensen vroeger dat dat French Touch was - maar hun muziek is echt anders.”
 

In 2000 bracht Étienne de Crécy Tempovision uit, een album dat afstapte van het Super Discount-model door te kiezen voor een elektronische soul die net zo geschikt was om thuis naar te luisteren als om introspectief op te dansen. De single Am I Wrong bereikte nummer 44 in de Britse hitlijsten.
 

“Na Tempovision stortte de Franse Touch in,” legt Étienne de Crécy uit. “En ik moest helemaal opnieuw beginnen. Deze heropleving nam de vorm aan van Super Discount 2, uitgebracht in 2004, waar Étienne de Crécy terugkeerde naar de methodes van zijn eerste hit in 1997, met gasten als Philippe Zdar, Boombass, Alex Gopher en DJ Mehdi, maar in een acid, sample-vrije sfeer, perfect in lijn met de nieuwe golf Franse producers geïnspireerd door Ed Banger en de opkomende Electroclash beweging.
 

“Sommige van mijn DJ-vrienden vertelden me: “Nee, ik luisterde niet naar Super Discount 2 omdat ik dacht dat het weer een Frans Touch-album was”, zegt Étienne de Crécy. “Maar jonge mensen luisterden ernaar: degenen die muziek ontdekten met Electroclash kenden het album.
 

In de jaren die volgden, bracht Étienne de Crécy een reeks onberispelijke EP's uit - met name de Commercial-serie met zijn rauwe, punkgeluid - voordat hij in 2015 terugkeerde naar Super Discount voor Volume 3. Dit project met vocale invloeden laat een andere kant van zijn talent zien en het opvallende ontwerp zorgt voor continuïteit met eerdere Super Discount afleveringen. Tot de medewerkers behoren Kilo Kish, De La Soul en Madeline Follin van Cults, een line-up die de internationale status van De Crécy weerspiegelt.
 

Super Discount 3 introduceert ook Baxter Dury in de wereld van Étienne de Crécy, met de Engelse zanger die zijn stem leent voor het nummer Family. Deze samenwerking zou opnieuw vruchten afwerpen toen Étienne de Crécy, Dury en Delilah Holliday in 2018 B.E.D vormden en een briljant titelloos album produceerden dat electro-pop, soul, house en punk met elkaar versmolt.
 

Tussen deze twee releases in bracht Étienne de Crécy de After EP-serie uit, vier schijfjes smetteloze elektromuziek geïnspireerd door progressieve house. “Ik werd echt geraakt door deze goedkope akkoorden en geluiden,” zegt Étienne de Crécy. “Ze doen me denken aan de gevoelens die je krijgt op een rave waar de muziek zowel romantisch als kitsch is - goedkoop plezier.”
 

Naast zijn uitmuntende muzikantschap vallen zijn platen ook op door hun boeiende, gepolijste esthetiek, die een artiest illustreert die veel belang hecht aan de look en sound van zijn werk. “Visuals zijn erg belangrijk voor me,” legt hij uit. “Door de jaren heen heb ik geprobeerd om een consistente designlijn aan te houden. In de muziek laat ik me graag beïnvloeden door nieuwe stijlen en evolueer ik graag. Maar als het op ontwerpen aankomt, blijf ik liever gefocust.”
 

Étienne de Crécy wordt ook zeer gerespecteerd als live-artiest, die de grenzen van de elektronische muziek heeft verlegd tijdens zijn Super Discount, Space Echo en Beats 'n' Cubes tours. Zijn shows zijn ontworpen om een meeslepende audiovisuele ervaring te bieden: Beats 'n' Cubes, bijvoorbeeld, combineert een duizelingwekkende esthetiek - zes kubieke meter lichtarchitectuur - met een show van duizelingwekkende intensiteit.
 

Naast deze creaties heeft Étienne de Crécy ook een lange en succesvolle carrière als DJ. Zijn funky sets en avontuurlijke geest zijn veelgevraagd van Barcelona tot Mexico City, waardoor hij een van de meest duurzame DJ's van de Franse Touch is. En hij is nog niet klaar. In 2023 plant De Crécy iets heel speciaals, met nog meer verrassingen in petto.
 

Na al die jaren van innovatie en succes, die harten, geesten en dansvloeren in beroering brachten, zegt De Crécy dat hij “nog steeds een grote fan is van elektronische muziek”. “Als DJ moet ik altijd op zoek naar nieuwe muziek. En elke week ontdek ik een nieuwe track, een nieuw geluid, een nieuwe stijl,” besluit Étienne de Crécy. “Het is ongelooflijk. - Hetzelfde kan gezegd worden van zijn carrière.