Overslaan en naar de inhoud gaan

Ronquières Festival

Les Ardentes
05•06•07 augustus 2022
Mobile menu
  • fr
  • en
  • nl
  • Banner 2022
  • Home
  • Festival
    • Presentatie
    • Geschiedenis
    • Partenaires
    • BOUTIQUE
  • Line Up
    • Uren
    • Artiesten
    • A-Z
    • Dag per dag
  • Nieuws
  • MEDIA
    • Video
  • Infos
    • Praktische info
    • BENEVOLES
    • Cashless
    • EMBALL'AGIR
    • CAMPING
  • Mobilité
    • MOBILITÉ
  • Tickets
    • Online
    • Verkooppunten
    • VIP
    • VOUCHERS / TICKETS 2020

THE LIMIÑANAS

Het echtpaar Lionel en Marie Limiñana is terug met zijn nieuwe album “De Pelicula”, het resultaat van hun samenwerking met de Franse elektropionier Laurent Garnier.

Dit Limiñanas/Garnier project zal live worden uitgevoerd door The Limiñanas alleen... nou ja, niet helemaal alleen! Zij zullen het grote genoegen hebben het exclusief te presenteren, omringd door hun trouwe toneelgenoten, een ware bende zuiderlingen en doorgewinterde desperado's. De Limiñanas op het podium zijn niet minder dan 7 muzikanten die zich met hart en ziel aan de meest oer-rock wijden, vermengd met de meest sonische psychedelische vibraties en fantasievluchten!

"De Pellicula" is een vriendschap die dankzij een rinkelende mobiele telefoon is ontstaan. Die werd dan in een album gematerialiseerd. In 2017, toen Lionel en Marie Limiñana, het koppel/duo dat sinds 2009 The Limiñanas vormt, de deur van het Yeah-festival openduwden waar Laurent Garnier hen had uitgenodigd om op te treden, klonk er een gsm-gerinkel. Laurent herkende de riff van “Louie Louie” van de Kingsmen. Dit was het begin van een avontuur tussen de Perpignanezen en de Provençaals. Vier jaar later tekenden het garage-psychedelische duo en de baanbrekende DJ/producer van de Franse elektronische scene “De Pellicula”, een plaat in de vorm van een wilde ballade als een film noir, geboren uit een gemeenschappelijk verlangen om muziek te componeren die verhalen vertelt en oude patronen doorbreekt in een (super)sonische trance. Het album is een smachtende roadtrip met Juliette en Saul, tieners in de romantische traditie van “A Bout de Souffle” of “Sailor en Lula”, op de grens tussen Zuid-Frankrijk en Spanje, waar de hitte en het slechte alcohol heersen. Een conceptalbum dat niet bang is om vrijheden te nemen. Lionel Limiñana beschrijft het als een "sketchfilm in de Italiaanse stijl", waar humor permanent met melancholie flirt. Het universum van het album bevat o.a.: smerige bordelen, derderangs disco's, caravans uit de jaren '60, dope, een prediker uit “La nuit du chasseur”, Roger Harth en Donald Cardwell, distortion en fuzz pedalen, Gilles Deleuze en Professor X.

Aan het begin van “De Pellicula” is er een gemeenschappelijke passie voor de Duitse band Can, voor trance en psychedelia maar ook voor dance. In 2018 remixte Laurent Garnier "Dimanche" van het album "Shadow People" van de Limiñanas. Ze praten veel, lachen nog meer. In 2019 vroeg Lionel aan Laurent om mee te werken aan "Steeplechase": zes en een halve minuut van een duizelingwekkende maalstroom van psychedelische lava die nu een van De Pellicula's hypnotiserende pieken is. De richting is aangegeven en zoals voor vele dingen komt er uit een slechte situatie iets positiefs: de lockdown van maart 2020 zal hen de mogelijkheid geven het album wel op afstand, maar dan zeer snel (in vier maanden) te materialiseren. Wat Garnier in één zin samenvat: "We hebben aan elkaar gesnuffeld, we vonden wat we samen produceerden erg leuk en het is toen heel snel en op een eenvoudige en organische manier samengekomen."

Het resultaat is noch een technoplaat van Limiñana, noch een rockalbum van Laurent Garnier. “We werkten alsof we samen hetzelfde stuk aarde kerfden," zegt Lionel Limiñana. “Laurent's bijdrage gaat veel verder dan de ritmes of de loops. Hij deed veel meer dan alleen maar produceren: hij bracht thema's, arrangementen en een echte tekst. Alles werd samen geschapen.” Gewend aan samenwerkingen, met Anton Newcombe van de Amerikaanse groep The Brian Jonestown Massacre of met Emmanuelle Seigner voor het collectieve avontuur van L'épée in 2019, heeft hij geleerd om ruimte te laten voor iedereen. Er is echter één regel die Laurent Garnier heeft opgelegd: "Ik wilde geen track met een techno kick, ik vond het niet passend bij deze plaat. Lionel had er een paar in gezet, dus heb ik ze eruit geschopt.” Er is in niets rechts in “De Pellicula”, het is gewoon een gek album. “Ik wilde in het universum van de Limiñanas blijven," bevestigt Laurent Garnier, "en ze niet in de richting van techno sturen. Ik wilde hun stijl behouden, maar met texturen en structuren die mijn eigen zijn.”

Maar “De Pellicula” is niet maar door zes handen geschreven. Bertrand Belin, die regelmatig met de Limiñanas samenwerkt, heeft de tekst van "Au début, c'était le début" geschreven en er ook zijn stem voor geleend. Hetzelfde geldt voor “Que Calor”, geschreven en gezongen door Eduardo Henriquez, de ziel van de Frans-Chileense rockbands Panico en Nova Materia, terwijl Ivan Telefunken, de gitarist van Pascal Comelade's Bel Canto Orchestra, er een paar gitaren aan toevoegde. En voor wie het zich afvraagt, het is inderdaad de stem van Laurent Garnier die te horen is in "Juliette dans la caravane" of in "Tu tournes en boucle" samen met die van Lionel en Marie

The Liminanas - Dimanche (feat Bertrand Belin)

Deel…
  • f
  • r
  • t

Ongeveer

THE LIMIÑANAS ()

07/08/2022 // 16:50 - 17:40
Bâbord

Tickets

Kopen

Nieuwsbrief

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

m

Laatste nieuws

65.000 festivaliers pour cette édition 2022 SOLD OUT ! Merci à tous !

Photos

Blog 2020